Брусилівська районна державна адміністрація
Житомирська область, Брусилівський район
gov.ua Державні сайти України
  Пошук

НЕУЗГОДЖЕНОСТІ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО РЕФЕРЕНДУМИ

Дата: 12.03.2020 12:22
Кількість переглядів: 47

            Під час свого засідання 6 березня Центральна виборча комісія ухвалила постанову “Про звернення до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування”.

 

            Вказаним рішенням ЦВК звернулась до зазначеного Комітету щодо надання роз’яснень з питань відновлення дії (чинності) Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” від 3 липня 1991 року у зв’язку з рішенням Конституційного Суду України від 26 квітня 2018 року, яким визнано неконституційним Закон України “Про всеукраїнський референдум” від 6 листопада 2012 року. А також – щодо можливості застосування положень Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” від 3 липня 1991 року у разі необхідності проведення всеукраїнського і місцевих референдумів та  наявного на сьогодні законодавчого регулювання організації і порядку проведення таких референдумів в Україні.

 

            Так, Законом України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія наділена повноваженнями щодо, зокрема, організації підготовки і проведення референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

 

            Організація і порядок проведення всеукраїнського та місцевих референдумів до 28 листопада 2012 року визначалися Законом України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”, який втратив чинність у зв’язку з прийняттям Закону України “Про всеукраїнський референдум”.

 

            Як наслідок, після набрання чинності Законом України “Про всеукраїнський референдум” більшість питань організації і порядку проведення місцевих референдумів залишилася законодавчо невизначеною. Водночас організація і порядок проведення всеукраїнського референдуму почали регулюватися положеннями зазначеного Закону.

 

            Рішенням Конституційного Суду України від 26 квітня 2018 року № 4-р/2018 Закон України “Про всеукраїнський референдум” визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), у зв’язку з чим з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення він втратив чинність.

 

            Конституційний Суд України у вказаному Рішенні позиції стосовно відновлення дії Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” не висловив.

 

            Відтак необхідність такого звернення обґрунтована відсутністю правової визначеності стосовно наслідків визнання неконституційним Закону України “Про всеукраїнський референдум” та в зв’язку з цим втрати ним чинності, а також можливості застосування Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”.

 

            Комісія нагадала, що ще у 2018 році двічі зверталася до профільного Комітету Верховної Ради України з метою отримання роз’яснення щодо наявного законодавчого регулювання організації і порядку проведення всеукраїнського та місцевих референдумів в Україні. Однак відповіді на порушене питання ЦВК не отримала.

 

            Водночас окреслена проблема лишається актуальною й на сьогодні. Зокрема, суди під час розгляду деяких справ щодо призначення Комісією перших місцевих виборів у мотивувальній частині своїх рішень висловлюють позицію стосовно одночасного з втратою чинності Законом України “Про всеукраїнський референдум” відновлення дії Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”.

 

            Комісія зауважила, що частина друга статті 19 Конституції України покладає на органи державної влади, їх посадових осіб обов’язок діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

 

            Верховна Рада України, яка є єдиним органом законодавчої влади в Україні, здійснюючи законодавче регулювання суспільних відносин, зобов’язана забезпечити верховенство Конституції України.

 

            Згідно з відомостями розділу “Законодавство України”, розміщеного на офіційному вебпорталі Верховної Ради України, Закон України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” означений таким, що втратив чинність.

 

            Водночас Комісія як правозастосовний орган зобов’язана діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права та законності.

 

            Юридична визначеність, як один з елементів принципу верховенства права вимагає, щоб юридичні норми були чіткими і точними та спрямованими на забезпечення того, щоб ситуації та правовідносини залишались передбачуваними.

 

            Комісія указаним зверненням зробила спробу повернути питання правового регулювання референдумів в Україні в поле юридичної визначеності задля забезпечення реалізації громадянами України права на участь у референдумах.

 

            Більш докладніше про зазначену постанову можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Комісії за посиланням ( http://www.cvk.gov.ua ).

                                                                                                         З матеріалів повідомлення

 відділу взаємодії із засобами масової  інформації
Секретаріату Центральної виборчої комісії

( http://www.cvk.gov.ua )              



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування