Податок на нерухоме майно в 2021 році
Нижче буде наведено ставки податку на нерухомість (за 2020 рік), відмінну від земельної ділянки, для міст Києва та Київської області.
База оподаткування
Базою оподаткування є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
База оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
У 2021 році податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, нараховуватиметься фізичним особам — власникам об’єктів нерухомості (будинків, квартир тощо) за 2020 рік.
Пільги зі сплати податку (згідно ПКУ)
База оподаткування об’єкта (об’єктів) житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи — платника податку, зменшується:
для квартири/квартир незалежно від їх кількості — на 60 кв. метрів;
для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості — на 120 кв. метрів;
для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), — на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий звітний період (рік).
об’єкта/об’єктів оподаткування, якщо площа такого/таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої Кодексом;
об’єкта/об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).
Об’єкти на тимчасово окупованих територіях
Введені в експлуатацію, але не зареєстровані об’єкти
Обов’язок сплати, строки та відповідальність
Податкове (податкові) повідомлення-рішення про сплату суми (сум) податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Обов’язок щодо сплати податку виникає у фізичних осіб протягом 60 календарних днів з моменту вручення відповідного повідомлення.
У випадку, якщо контролюючий орган не надіслав податкове повідомлення-рішення у визначений строк, платники податку звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання (підпункт 266.10.2 п. 266.10 ст. 266 ПКУ).
Проте, у випадку прострочення сплати узгодженого податкового зобов’язання, передбачена відповідальність: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Чи зросте податок на нерухоме майно ближчим часом (законопроект)?
В листопаді 2020 року з'явився проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення системи місцевого оподаткування)» (порівняльна таблиця), згідно з яким базою оподаткування стане оціночна вартість об’єкта житлової/нежитлової нерухомості.
При цьому розмір податку має не перевишувати 0,2 відсотка (для житлової нерухомості) та 0,3 відсотка (для нежитлової нерухомості).
Законопроект містить також положення згідно яким у випадку, якщо платник податку не погоджується з сумою податкових зобов’язань, визначених контролюючим органом, такий платник податку має право звернутися до суб’єкта оціночної діяльності (оцінювача) з метою визначення ринкової вартості такого об’єкта та обрати суб’єкта оціночної діяльності (оцінювача) шляхом використання Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності або Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок. Проте таке звернення не звільняє платника податку від обов’язку сплатити визначену у податковому повідомленні-рішенні суму податкових зобов’язань з податку. Лише потім платним зможе повернути надмірно сплачену суму, якщо виявиться, що оцінончна вартість буде меншою, за визначену податковим органом.
Також якщо у власності фізичної особи станом на 1 січня звітного (податкового) року перебуває більше 5 об’єктів житлової нерухомості, ставка податку, визначена рішенням органу місцевого самоврядування, для шостого і кожного наступного з об’єктів нерухомості за збільшенням їх оціночної вартості застосовується з коефіцієнтом 3.
Окрім того, законопроектом ліквідовується частина пільг щодо сплати податку на нерухоме майно. Поруч із цим, положення щодо збільшення податку на 25000 грн (для квартир більше 300 кв.м та будинків більше 500 кв.м) запропоновано вилучити з Податкового кодексу.
В будь-якому випадку, навіть якщо вказаний законопроект буде прийнято цього року (до 01.07.2021 року), його положення будуть застосовуватися тільки з 2022 року (а податок за 2022 рік буде сплачуватися в 2023 році). Тому ближчі два роки, очікувати кардинальних змін щодо податку на нерухоме майно, не варто.
Київ та Київська область: ставки та пільги
будівлі дитячих будинків сімейного типу;
гуртожитки;
житлова нерухомість, непридатна для проживання, в тому числі у зв'язку з аварійним станом, визнана такою згідно з рішенням Київської міської ради;
об'єкти житлової нерухомості, в тому числі їх частки, що належать дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа, визнаним такими відповідно до закону, дітям з інвалідністю, які виховуються одинокими матерями (батьками), але не більше одного такого об'єкта на дитину;
об'єкти нежитлової нерухомості, які використовуються суб'єктами господарювання малого та середнього бізнесу, що провадять свою діяльність в малих архітектурних формах та на ринках;
об'єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім'ям, у яких виховується п'ять та більше дітей.